Έβρος: Ο “κόκκινος συναγερμός” & τα επικίνδυνα κόλπα των στη διακίνηση μεταναστών

8 Νοεμβρίου 201911:05

Ευφάνταστους και άκρως επικίνδυνους τρόπους βρίσκουν οι διακινητές ανθρώπινων ψυχών, θέτοντας τη ζωή τους σε κίνδυνο και τσεπώνοντας χρηματικά ποσά άνω των 2.000 ευρώ το κεφάλι!

Αξίζει τον κόπο να γυρίσουμε το χρόνο πίσω πριν από έναν περίπου χρόνο και να πάμε στο Τελωνείο Κήπων Έβρου, όπου 7 Ιρακινοί και Αφγανοί εντοπίστηκαν από τους αστυνομικούς μέσω των συσκευών ανίχνευσης καρδιακών παλμών, μέσα σε… σφραγισμένα φορτία με προϊόντα κλωστοϋφαντουργίας, τα οποία μετέφερε φορτηγό με ρυμουλκό προερχόμενο από την Τουρκία. 

Δεν είναι λίγοι οι διακινητές που επιλέγουν την απλή και άκρως επικίνδυνη μέθοδο της στοίβαξης μεταναστών και προσφύγων μέσα σε μικρά οχήματα, ή ακόμα και σε φορτηγά (όπως το πρόσφατο περιστατικό στην Εγνατία Οδό με το φορτηγό ψυγείο), ενώ κινούμενοι με υπερβολική ταχύτητα πολλές φορές προκαλούν πολύνεκρα δυστυχήματα

Ανάμεσα στα κύρια σημεία συνάντησης προσφύγων και μεταναστών με τους διακινητές εξακολουθούν να συγκαταλέγονται η Κωνσταντινούπολη και συγκεκριμένα οι περιοχές Ακσαράι, η Βατάν και η συνοικία Φατίχ. Εκεί βρίσκεται ο παράδεισος των διακινητών , όπου αφού γίνει πρώτη επαφή μεταξύ διακινητών και προσφύγων και φυσικά γίνει το “deal”, βγαίνουν στον δρόμο προς τη Σμύρνη ή προς τη Έβρο. Εκεί συναντιούνται με άλλα μέλη των κυκλωμάτων.
 
Ειδικότερα, όσοι πρόκειται να περάσουν στην Ελλάδα από τον Έβρο μεταφέρονται στις όχθες του ποταμού κατά τις νυχτερινές κυρίως  ώρες, για να γλιτώσουν από τους ελέγχους της Αστυνομίας και της Χωροφυλακής, σε κάθε περίπτωση, προηγείται όχημα που ελέγχει αν ο δρόμος είναι “ανοιχτός”. Προτιμούν περισσότερο δρόμους που περνούν από χωράφια ή χωριά. 
 
Μετά από εκατοντάδες κυριολεκτικά χιλιόμετρα πεζοπορίας όσοι φτάνουν στις όχθες του Έβρου, βρίσκουν τους διακινητές, οι οποίοι φουσκώνουν τη λέμβο και περνούν από τον ποταμό απέναντι μια απόσταση 50-100 μέτρων. Οι διακινητές, προκειμένου να γλιτώσουν τη σύλληψη, αντί να κάνουν δύο διαδρομές για να περάσουν τον Έβρο, υπερφορτώνουν τις βάρκες δημιουργώντας αιτίες για θανατηφόρα ατυχήματα, κάτι που συμβαίνει και στα θαλάσσια δρομολόγια, μάλιστα εντύπωση προκαλεί το τελευταίο χρονικό διάστημα το γεγονός πως οι διακινητές επιλέγουν να βγάλουν οι ίδιοι τους μετανάστες στη στεριά προφανώς έναντι μεγάλης αμοιβής .
 
Το κύκλωμα είναι οργανωμένο σε τρία επίπεδα: τους επικεφαλής του ταξιδιού, τους ταμίες και τους διαμεσολαβητές. Οι περισσότεροι που στελεχώνουν πλέον τη διάρθρωση των κυκλωμάτων διακίνησης είναι Σύροι και αυτό για να μπορούν να συνεννοούνται άπταιστα με τους… “πελάτες” τους.
 
Το πρώτο στάδιο της διακίνησης γίνεται από τους επικεφαλής του ταξιδιού. Ως επικεφαλής του ταξιδιού ορίζονται τα άτομα τα οποία βρίσκουν τους αλλοδαπούς τους οποίους θα φυγαδεύσουν στο εξωτερικό, συμφωνούν αρχικά μαζί τους τα χρήματα και τους παρέχουν στέγη μέχρι τη στιγμή που θα τους φυγαδεύσουν, ενώ ταμίες είναι όσοι που έχουν τον ρόλο της «γέφυρας» ανάμεσα σε αυτούς που θα φυγαδευτούν στο εξωτερικό και τους επικεφαλής του ταξιδιού. Από τη στιγμή που θα πατήσουν στο εξωτερικό και φτάσουν στη χώρα προορισμού, τα χρήματα αλλάζουν χέρια. Οι διαμεσολαβητές πηγαίνουν τους παράνομα διακινούμενους σε σημείο της χώρας του εξωτερικού. Στο τέταρτο και τελευταίο στάδιο ολοκληρώνεται η παράνομη διέλευση.